Gedurende het traject waarbij wij lessen in vaardigheden leerden ontwerpen, geven en beoordelen hebben we een schat aan praktijkervaringen opgedaan die we graag op deze website willen delen.
Naast de vele ‘try-outs’ hebben we daar waar mogelijk is ook informatie opgezocht over de 21e-eeuwse vaardigheden in het algemeen en elke vaardigheid in het bijzonder maar natuurlijk ook over het formuleren van leerdoelen en de rol die formatief toetsen kan spelen in het meten van de leeropbrengst voor leerling en docent.
Op dit deel van de website willen we graag verbredend en verdiepend (achtergrond) materiaal met jullie delen wat voor ons een waardevolle bijdrage heeft geleverd voor het ontwikkelen van deze onderwijsinnovatie. Ben jezelf nog iets leuks tegen gekomen? Laat het ons weten!
Eugenie Zwanenburg
Presentaties
Algemeen
- Jelle Jolles, “Geef Leerling de eerste jaren meer structuur”, VO magazine, 2016
- Cito, “Cito pisa rapport: Investeren-in-de-toekomst”, Cito, 2016
- Kennisnet, “Handboek Digitale Geletterdheid 2017/2018”, 2017
21e-eeuwse vaardigheden
- SLO, “21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs”, SLO, 2017
- Marjan Vermeulen Emmy Vrieling, “21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties in zeventien vragen en antwoorden”, Kennisnet, 2017